Älä luota muihin kuin itseesi - virheitä ja monta oppia

Laitoin lääkärin oven takanani kiinni ja nieleskelin kyyneleitä. Miten tässä näin kävi? Päätä särki, päässä humisi tyhjyys ja jäin odottamaan vuoroani tiskille saadakseni varattua ajan työkykyneuvojalle. Työkykyneuvojalle?! En jaksanut odottaa seisten, istuin ja laitoin aurinkolasit silmille. Laukussani oli kahden viikon sairaslomatodistus ja kuulin vain päässäni lääkärin sanat: ”Lepää nyt sitten pari viikkoa ja jos sitten tuntuu siltä, käy kokeilemassa töitä. Jos ei onnistu, tule takaisin.”

Normaalitilanteessa tämä olisi hyvä lopputulos. Minä koin minikuoleman. Olin juuri ja juuri edes päässyt lääkäriin, olin aamulla todella huonossa kunnossa ja kaikin tavoin kykenemätön hoitamaan tai ajattelemaan mitään erityistä. Lähdin kuitenkin lääkäriin, koska luotin siihen, että lääkäri lääkärinä ymmärtää tilanteeni. Ajattelin aamulla vetäessäni lääkeövereitä, jotta pääsen ovesta ulos, että hoidan tämän nyt ja sitten saan levätä. Olisi tässäkin pitänyt luottaa siihen pieneen ääneen pään sisällä, joka sanoo, että älä lähde tuossa kunnossa. Tai älä lähde ainakaan yksin. En kuunnellut vaan lähdin. Virhe.

Ennen pääsiäistä pitämämme tyky-neuvottelu on monella tavoin vesittynyt, mutta luulin olleemme samaa mieltä siitä, että työkykyä mulla ei ole. Se myös lukee työkykyneuvottelun muistiossa. Nyt, lääkärin tietämättömyyden ja oman sinisilmäisyyteni takia olen tilanteessa, jossa olen aikamoisessa solmussa niin Kelaan, työnantajaan kuin omaan jaksamiseeni nähden. Miten tässä näin kävi?!

En jaksa nyt kirjoittaa tarkkoja yksityiskohtia ja oion hieman mutkia ja yksinkertaistan tapahtumia, mutta tyky-neuvottelun jälkeen olin toiveikas. Aloittaisin osasairaspäivärahakokeilun ja kokeilun aikana aloittaisimme myös eläkepapereiden täyttämisen. Lääkäri esitteli koko asian helppona ja byrokraattisesti kevyenä tapana kerätä aineistoa työkyvyttömyydestä. Tieto osasairaspäivärahasta vain Kelaan ja homma olisi sillä selvä. Tulotkin säilyisi suurin piirtein samana.  Yrittäisin toki tehdä töitä tuon sopimamme 40% viikossa mutta olimme myös realistisia sen suhteen, että sekin saattaisi olla liikaa. Just. Olisi pitänyt tietää. Olisi pitänyt itse ottaa tarkemmin selvää. Olisi ja olisi. Kunpa olisinkin. Nimittäin en. Luotin, ensimmäisen kerran koko tämän vuoden aikana, asiantuntijaan, enkä ollut itse tarpeeksi tarkka. Olisi pitänyt. Oma työehtosopimukseni nimittäin sanoo osasairaspäivärahasta täysin päinvastaista. Mistä olisin osannut tietää, että minun pitää tarkistaa työehtosopimukseni? En aavistanut ollenkaan, että osasairaspäiväraha määritellään työehtosopimuksessa. Luulin aidosti, että se on samanlainen asia kuin sairasloma, ilmoitusluontoinen tiedoksianto, joka vain Kelassa arkistoidaan muiden saapuneiden asiakirjojen joukkoon. Muistan neuvottelussa kysyneeni lääkäriltä, että tämä siis menee näin helposti, näin vain, helposti. Kyllä, kyllä, juuri näin se menee. Ei mennyt.

Osasairaspäivärahaa täytyy itse hakea Kelasta useammalla eri hakemuksella ja todistuksella  (oma hakemus, sopimus työnantajan kanssa ja selvitys palkanmaksusta ja näiden lisäksi vielä virkavapaahakemus ja lääkärin kirjoittama A-todistus hänen tekemänsä B-lausunnon lisäksi)  ja työehtosopimuksessani sanotaan, että muuttuisin 40% työntekijäksi, lopun olisin virkavapaalla ja näin ollen palkka olisi sen mukainen. Kelasta saisin päivärahan. Jep. Jumalalle kiitos sähköpostisotkuista, nuo hakemukset olivat työsähköpostissani, joka oli  lukittu, ja en ollut näin ollen hakemuksia edes saanut saatika lähettänyt. Ainut paperi, mikä Kelaan oli mennyt, oli B-lausunto. Olin tehnyt päätöksen osasairaspäivärahasta väärin perustein ja nyt en siihen suostu. En. En. Olihan minulla mahdollisuus olla sairaslomalla ja kohta on jo 200 päivää kasassa ja sairauspäivärahojen ensisijaisuusaste päättyy heinäkuussa. Jatkan sairaslomalla ja alan pohtia niitä eläkepapereita. Tässä vaiheessa olin myös tilanteessa, jossa tajusin olevani en mitään. Olin käymässä työpaikalla, olihan tämä yksi niistä kahdesta työpäivästäni. Ja siinä hetkessä sen tajusin. En ollut töissä, en ollut osasairaspäivärahalla, en ollut sairaslomalla enkä ollut työtön. Olin en mitään. Tuo tunne oli murskaava.

Lopulta päätin siis varata lääkärin, olin jo sopinut myös esimieheni kanssa siitä, että haen tuon pitkän sairasloman, ja tämä pikku mutka matkassa vain kuopataan ja unohdetaan. Olin myös totaalisen uupunut tästä sotkusta, sen selvittämisestä ja siitä, että olin käynyt työpaikalla. Oli ihana käydä mutta voimat se vei. Nämä kaikki olivat minulle liikaa. Lusikat oli loppu.

Lääkäri nosti kädet ylös, teki lähetteen työkykyneuvojalle ja antoi kaksi viikkoa sairaslomaa. Kaksi viikkoa! Hän myös kehotti olemaan yhteydessä Kelaan ja selvittämään tämän osasairaspäivärahasotkun. Työkykyneuvoja osaisi kertoa muista vaihtoehdoista paremmin kuin hän. Mistä vaihtoehdoista? Minullehan haetaan vielä tämän kevään aikana eläkettä. Tai siis minä haen. Mitä vaihtoehtoja siinä on? Vedän osasairaspäivärahahakemuksen pois ja that’s it. Jatkan sairaslomalla koska työkykyä minulla ei ole.

Itkin, olin turta, koin tulleeni hämätyksi, jopa petetyksikin ja soimasin itseäni. Miksi menit? Miksi menit yksin?  Mikset tarkistanut osasairaspäiväraha-asioita itse? Kaiken huipuksi olin Malmilla ja sieltä pitäisi vielä päästä kotiin. Olin täysin voimaton, räntää satoi mutta minulla oli aurinkolasit silmillä, ja olin Malmilla. Koti on Järvenpäässä. Kaksi eri junaa. Eeei..

Pääsin Tikkurilaan, istuin Metsoon oluelle, ja soitin monta, pitkää puhelua. En ollut vielä Järvenpäässä, mutta tätä pidemmälle en päässyt ilman, että istahdan alas ja rauhoitun. Puhun. Yritän saada tyhjyyttä kumisevat aivoni taas toimimaan. Puhuminen auttoi, se selvitti ajatuksiani ja lopulta pääsin kotiin. Nukuin 3,5 tunnin päiväunet.

Mutta mitä opin? Opin sen, että älä luota kehenkään muuhun kuin itseesi, ota kaikesta itse selvää äläkä mene yksin enää mihinkään. Kuuntele sitä omaa, pientä ääntäsi. Fatiikkiaivoni ovat muutenkin sumuaivot, väsyneenä ja kipeänä ne ovat aivot, jotka eivät vain toimi ja tuossa tilassa tarvitsen edunvalvojan vierelleni. Avustajan, joka toimii aivoinani. Oli kyse sitten Kelasta, lääkäristä tai työkykyneuvojasta. Menen nyt sitten huomenna jonottamaan Kelaan ja  selvittämään tätä sotkua. Muistiinpanojen kanssa. Sekä avustajan.


Kommentit

  1. Itseä hirvittää nuo tulevat paperisodat. Niin ikävää, että ihmiselle, jolla muutenkin on jo rankkaa taudin kanssa, tehdään toimeentulon turvaaminen niin vaikeaksi. Tsemppiä sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maria <3
      Olen tehnyt sen virheen, että olen pyrkinyt itse selvittämään aina kaiken ja pysymään näin selvillä kaikesta itseäni koskevasta. Ja myös selviämään itse. Ja sen kerran kun.. Tuntuu tosi ikävältä.

      Mutta tästä mennään eteenpäin ja otan tästä lähtien extra-aivot aina tarvittaessa mukaan.
      En ihan heti olisi uskonut tarvitsevani ”edunvalvojaa” ;-)

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Hei, juhlakausi on taas täällä. Niiden, jotka hyötyivät meistä, tulisi tulla esiin ja antaa todistus meistä. Niiden, jotka eivät ole saaneet meiltä lainaa, tulisi ottaa yhteyttä meihin nyt.

    Pieni johdanto itsestäni.
    Nimeni on Claudia Klein, olen saksalainen ja edustaan ​​Spotcap Global Financial Services -yritystä. Annamme kaikenlaisia ​​lainoja 3 prosentin korkotuella

    Tarvitsetko lainaa velan vakuuttamiseksi ennen vuoden loppua?
    Tarvitsetko lainaa yrityksen perustamiseen tai hoitavan liiketoiminnan laajentamiseen?
    Tarvitsetko lainan lomalle?
    Tarvitsetko lainan auton tai talon ostamiseen?
    Tarvitsetko lainaa uuden projektin käynnistämiseen tai nykyisen projektin loppuun saattamiseen?

    Mistä tahansa syystä se voi olla ja tarvitset rahaa. Tässä on ratkaisu taloudellisiin huolenne.
    Asianomaisten osapuolten tulee ottaa yhteyttä meihin saadaksesi lisätietoja sähköpostitse: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 |

    Lainaamalla verkossa olemme erittäin luotettavia ja luotettavia. On erittäin tärkeää, että työskentelet oikean yrityksen kanssa. Autamme sinua saamaan lainaasi parhaan hinnan riippumatta luottoasi! Jos etsit minkäänlaista lainaa, olemme oikea yritys, johon voit ottaa yhteyttä.

    Ota yhteyttä jo tänään saadaksesi lisätietoja lainatarjouksestamme tämän sähköpostin kautta: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 | & Vastaa hetkessä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Thassos kutsuu! - matkavalmistelut ja fatiikki

Kelluen kuntoutustuelle

Olet vielä niin nuori! - ajatuksia työstä ja työkyvyttömyydestä