Olet vielä niin nuori! - ajatuksia työstä ja työkyvyttömyydestä

Täytin kaksi viikkoa sitten 40 vuotta. En pidä itseäni enää ihan nuorena vaikka tuntuu, että nykyään nuoret, ne oikeasti nuoret, joutuvat aikuistumaan liian aikaisin ja aikuiset, ne oikeasti aikuiset, eivät tunnu aikuistuvan ollenkaan. Olen 40 vuotias aikuinen nainen, olen tehnyt koko pienen elämäni töitä ja maksanut veroni. Siksi on ollut niin hämmentävää kuulla erityisesti tämän kevään aikana useaan kertaan, että olen niin nuori. ”Sähän olet niin nuorikin vielä” on lause, joka tulee vastaa jokaisessa keskustelussa.  Ja mikä hämmentävintä, sanojalla on aina ollut outo painotus väittäessään minua nuoreksi. Eilen viimeksi olin ”vielä niin nuori” naapurini mielestä vaihtaessamme käytävässä kuulumisia. ”Voi, voi, olet vielä niin nuorikin”, kaikui rappukäytävässä vielä pitkään laitettuani kotioven takanani kiinni.

Minulla on noussut suuri kiusaus aina nuoruuttani kehuttaessa kiittää ja niiata ja tokaista, että tiedän, olen hyvin säilynyt ja kiva kuulla, että pidätte minua nuorena, se on pitkän ja tavoitteellisen itsestäni huolehtimisen, terveiden elämäntapojen ja ihan huikean personal trainerini Liisan ansiota. Olen myös löytänyt ihan loistavan ekologisen ja hiilijalanjäljeltään pienen hunaja-aloe vera-nokkos-home and hand made -kasvorasvan, mutta tästä ei taida olla kyse. Etenkään jos minua yhtään tuntee, sisältö elämääni on tullut jostain ihan muualta kuin rasvapurkista, lenkkipoluilta tai yksilöllisestä treeniohjelmasta. Mitä siis on tämän nuoruuden takana?

Ei Jumala laiskoja elätä, on supisuomalainen sanonta. Jos et tee töitä, olet laiska. Tätä mielikuvaa ruokkivat niin maamme hallitus kuin eri instituutiotkin. Syvintä suomalaisuutta on työnteko, pitkät ja raskaat työpäivät, työn asettaminen elämässä etusijalle, työssä eteneminen ja jos kysyt suomalaiselta, mitä töihin kuuluu, kannattaa laittaa toinen pannu kahvia porisemaan. Me suomalaiset arvostamme työtä ja työntekoa ja tähän meidät on myös kautta aikojen kasvatettu. Rakennamme elämämme kiviaitaa, johon kivet tulee laittaa tietyllä tavalla. Minäkin olen tehnyt töitä ja olen siitä onnellisessa asemassa, että olen rakastanut jokaista sekuntia, minkä olen töissä ollut.  Olen rakentanut tuota aitaa aivan kuten on kuulunutkin. Mutta huomaan, että me ajattelemme niin, että Elämän sisältö tulee ensisijaisesti työstä ja sen jälkeen perheestä. Jos toinen puuttuu, huomaat hyvin pian olevasi jotenkin vajavainen ja outo. Ja auta armias jos molemmat puuttuu tai ne ovat erimuotoiset kuin mihin on totuttu, silloin vasta outolintu oletkin. Kiviaitasi on yhtäkkiä erilainen kuin muilla. Olemme oppineet jo äidinmaidossa arvostamaan työteliäitä ja yhteiskunnallisesti tuottavia ihmisiä ja saatammepa ajatella, että he ovat niitä onnellisimpia kansalaisia. Niillähän on kaikki hyvin ja pitkä sekä ansiokas ura. Mutta mitäs sitten, kun tähän tuotteliaaseen ja tuottavaan ihmiskuvan tulee särö? Mitä jos ihminen ei pysty tekemään töitä? Mitä jos kiviaita alkaa näyttämään erilaiselta kuin muilla?

Kyllä, olen nuori. Olen nuori TYÖikäisyyttä ja tuottavuutta mitattaessa. Mittari, jota ovat käyttäneet niin lääkärit, kelan työntekijät, muut jututtamani asiantuntijat, liiton edustajat kuin tututkin. Ja ymmärrän sen. Olisihan minulla vielä työikää jäljellä yli kaksikymmentä vuotta. Lähemmäs kolmekymmentä, jos eläköitymisikää entisestään hinataan ylöspäin. Ajateltuna tuottavuuttani, olen vasta sen urani puolessavälissä. Kun tähän tuottavuuteen on tullut särö, olen vain ja ainoastaan enää nuori. En ole Terhi, olen nuori. Liian nuori jäämään pois työelämästä ja liian nuori jäämään yhteiskunnallisesti voittoa tuottamattomaksi kansalaiseksi. Olen nyt ymmärtänyt, kuinka minua arvioidaan ja kuinka minut arvotetaan vain sen perusteella, paljonko pystyn vielä tekemään töitä. Kuvaavaa on se, että sekä osatyökyvyttömyyseläke että työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää määräaikaisena. Senkin taustalla on ajatus paluusta työelämään. Työkyvyttömyyseläkettä on niin vaikea saada, että nyt on arvioitu sitä, paljonko voisin tehdä töitä tai millä tavalla minut voitaisiin palauttaa tuottavaksi yhteiskunnan osaksi.  Olisiko 40% hyvä? Vai kevyt osa-aikatyö? Tai ammatillinen kuntoutus?  Niin, onhan sinulla yhtenä mahdollisuutena myös erilaiset työkokeilut. Suomessa ja varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla on erittäin hyvät verkostot ja paljon yrityksiä, jotka ottavat työkokeilijoita. Ymmärräthän, että hakemaasi työkyvyttömyyseläkettä ei noin vain myönnetä. Mitä haluaisit vielä tehdä? Miltä kuulostaisi uudelleenkoulutus?

Se kuulostaa siltä, että sinä et kuule minua. Se kuulostaa siltä, että et arvosta minua. Se kuulostaa siltä, että et usko minua. Se kuulostaa siltä, että olen pelkkä menoerä. Siltä se kuulostaa.  Se kuulostaa siltä, että olen laiska. Se kuulostaa siltä, että arvoni mitataan vain työllä. Se kuulostaa siltä, että vaikka sairastan ms-tautia ja pahin oireeni on fatiikki, jonka kanssa kamppailen jo ihan arjessa kotona selviytyäkseni, sinun mielestäsi voisin vaikka opiskella tai tehdä jotain muuta työtä. Se kuulostaa siltä, että tarvitsen ihmeparantumisen. Tiedätkö, mistä saisin sen yhteystiedot?




Kommentit

  1. Hei, juhlakausi on taas täällä. Niiden, jotka hyötyivät meistä, tulisi tulla esiin ja antaa todistus meistä. Niiden, jotka eivät ole saaneet meiltä lainaa, tulisi ottaa yhteyttä meihin nyt.

    Pieni johdanto itsestäni.
    Nimeni on Claudia Klein, olen saksalainen ja edustaan ​​Spotcap Global Financial Services -yritystä. Annamme kaikenlaisia ​​lainoja 3 prosentin korkotuella

    Tarvitsetko lainaa velan vakuuttamiseksi ennen vuoden loppua?
    Tarvitsetko lainaa yrityksen perustamiseen tai hoitavan liiketoiminnan laajentamiseen?
    Tarvitsetko lainan lomalle?
    Tarvitsetko lainan auton tai talon ostamiseen?
    Tarvitsetko lainaa uuden projektin käynnistämiseen tai nykyisen projektin loppuun saattamiseen?

    Mistä tahansa syystä se voi olla ja tarvitset rahaa. Tässä on ratkaisu taloudellisiin huolenne.
    Asianomaisten osapuolten tulee ottaa yhteyttä meihin saadaksesi lisätietoja sähköpostitse: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 |

    Lainaamalla verkossa olemme erittäin luotettavia ja luotettavia. On erittäin tärkeää, että työskentelet oikean yrityksen kanssa. Autamme sinua saamaan lainaasi parhaan hinnan riippumatta luottoasi! Jos etsit minkäänlaista lainaa, olemme oikea yritys, johon voit ottaa yhteyttä.

    Ota yhteyttä jo tänään saadaksesi lisätietoja lainatarjouksestamme tämän sähköpostin kautta: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 | & Vastaa hetkessä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Thassos kutsuu! - matkavalmistelut ja fatiikki

Kelluen kuntoutustuelle